Team Sara och Emma did it!!

Det gick ju över förväntan i helgen i debutanttävlingen i Karlstad i blomsterbinderi. Underbart! Sara kammade hem första plats och jag en härlig andra plats! Kolla vad vi hade för oss idag!!



Uppladdning på hög nivå, ca halv 8 på lördagmorgon...

Bäst uppladdning var Saras lass med Nutella!!



Första arbetet var en brudbukett där man fick förbereda med material hemma.. Temat var "Fairytale - a wedding of a cinderella story". Det var allt från dekorationer i böcker till lim bollar, waxkupor och klackskor i buketterna. Fantasi var det då inte alls dåligt med! Men jag hade fastnat för en solfjäders-form.. Ville så gärna testa just den tekniken att nåla och stifta alla blommor. Jag har nålat ut hela bredden på buketten, blomma på blomma... för alla ståltrådsstjälkar räckte inte riktigt.





Jag har rankat mimosa och hypericum som effekt över mina ditnålade och stiftade blommor. Färgerna är urläckra och påminner om godis och doftar alldeles ljuvligt! Helt oemotståndlig kompination! fick mycket cred för min färgsammansättning där det är svårt att just kombinera dessa två färger, gult och rosa då de verkligen kontrasterar varandra. Vad jag däremot fick nedslag på var idén. De tyckte att den kändes "tagen" och att den inte var tillräckligt originell. Nästa steg är att hitta originalitet och något unikt i mina arbeten .. men hur lätt är det ?!? hmm .. en karamell att suga på.

Saras brudbukett med samma tema. Hon hade gjort/sytt sitt egna armband som hon satt fast nålar som stack ut, lite som en spikmatta som hon fäste alla blommor på.. och avslutade med en läcker effekt ovanpå. Sara fick väldigt bra poäng på sin idé, den kändes originell, unik och väldigt arbetad! Ljuvlig i färgerna!







Sedan till arbete nummer två. Där vi fick en oasis-ring och skulle göra ett arrangemang i vårens tecken, med Vivaldis symfoni som inspiration. Vi fick mycket blommor att välja på och såklart tjoffade jag i så mycket jag bara kunde.. ;P Tog mig lite vatten över huvudet där jag insåg hur stort jag gjort då kanske inte tiden riktigt räckte till. Täckning och tekniken satt inte riktigt där den skulle! :S Förlorade en hel del poäng där... attans. Vad tycker ni?? Är det inte så man vill äta upp det??? :)







Uppmärksamma den yttre formen att jah gjort bredare på ena sidan och förstärkt med strån lite kort och tvärs. Stråna var lite en nödlösning som jag typ slängde i, tillsammans med delar av min tumme.. (AJ!) .. och domarna påpekade även här om att jag skulle försöka bli mer originell och utveckla min idé . Och kanske arbetat mer konsekvent med stråna istället för att bara "kastat" dit dom.. som jag faktiskt gjorde :P haha





Nej nu är klockan mycket.. Har varit en lång dag och imorgon vill jag bara sova uuut. Saknar däremot min karl ofantligt mycket. Ska ni få leva och sova själv i sex veckor utan min sambo, medan han är och reser i Asien! Vilken lyckost va!! ?? :S

Godnatt gott folk ..




Kommentarer
Postat av: Malin

Heeelt fantastiskt!! Stort Grattis! Du är grym! Jag gillar båda dina arbeten =) Är sjukt nyfiken på tekniken på solfjädern?! Har du liksom gjort en "solfjäder-ställning" som du har stuckit blommorna på? Och hur ser den ut där man håller den?



Grattis igen!

Kramifolia

2010-02-28 @ 07:58:30
URL: http://convalaria.blogg.se/
Postat av: Emma

Taack malin!! :) blev riktigt nöjd med båda, men som sagt så finns det alltid någonting man kan utveckla :)solfjädersställningen har jag skurit ur en rundell i plåt som jag bockat till. Jag har haft i starkt tvåkomponents lim som jag stuckit ståltrådarna i. Men ståltrådarna räckte inte riktigt till till alla blommor, så jag fick nåla fast blommor på blommorna för att få ut bredden ovanpå. Så allting sitter verkligen benhårt fast! :) Man kan antingen ha den under armen som Sara håller på en utav bilderna, eller om man vill så kan man ha den framför sig.. En smaksak :) Men den är skön att bära under armen. Den är väldigt lätt! Kram

2010-02-28 @ 09:54:41
URL: http://flowerart.blogg.se/
Postat av: Mojsan!

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Du är ju bara SÅ bra!!! Grattis till andra platsen. Tänkte på saras 100-poängare, var det maxpoängen för varje del?

2010-03-01 @ 00:08:45
Postat av: Emma

Det var ett lite annorlunda poängsättning den här gången.. en slags ranking-poängsättning. Jag förstod inte riktigt, men jag kommer få hem individuella papper snart.. kan säkert förklara mer då! :) Men sara måste ha fått högsta poäng från båda domarna i första arbetet, så där bland annat har det å göra :)

2010-03-01 @ 07:59:07
URL: http://flowerart.blogg.se/
Postat av: ellen (Hollys mamma)

Gud vad duktiga ni är tjejer:) men det visste jag ju redan att ni var!!!!! ska gå en komplement kurs på ett halvår till hösten sen efter det så kanske vi synt på nån tävlig :)

2010-03-02 @ 17:05:29
URL: http://elliieoberg.blogg.se/
Postat av: Emma

Det är klart vi kommer Ellen.. vad kul! Det ser jag fram emot.. floristyrket är ditt rätta element! :)

2010-03-02 @ 20:02:41
URL: http://flowerart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0